Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Leuke vogelwaarnemingen

Ga naar beneden 
+15
danobus
Zwammer
Toon
kobra22
test
herborenherborist
jan dp
erikroels
leparadisperdu
kobra
wouter
WDDI
Neos
Peter Claus
JAN
19 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 22 ... 40  Volgende
AuteurBericht
Peter Claus
Admin
Peter Claus


Aantal berichten : 303
Registration date : 11-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Emptyza jan 06, 2007 5:37 pm

De Baai van de Somme...

Is dat geen uitvergroot Zwin (met kooien en al), met enkele honderden jagershutjes in de rand?

Naar zoiet krijg je mij niet...!

Op 2 januari maken we met de collega's jaarlijks een uitstapje, vorige dinsdag gingen we dan ook naar Zeeland!

Roodhalsfuut, Parelduiker, Slechtvalk, IJseend, Smelleken, zeehonden, barslecht weer..., Nonnetje, enz...

Greetz,

Peter tongue
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kalkensemeersen.be
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Emptyza jan 06, 2007 5:59 pm

De eerste plas zit nog vool met soorten die gewend zijn aan de mensen. dat is het rode wandeltraject (een 2-tal km).
Het groene en blauwe traject (4 en 6 km) staat bezaaid met kijkhutten om de vogels zonder verstoring te kunnen observeren. Die zien er vrij nieuw uit en ze zijn tamelijk groot (zoals je die ook kan vinden in Engeland en Nederland, minder bij ons). Op die manier kunnen de vogels daar in alle rust foerageren. Je mag er zeker van zijn dat die Pijlstaarten, Grote Zilverreiger enz. geen seconde zouden blijven zitten als je jouw kop zou laten zien.
Dat er in de randen gejaagd wordt, dat is duidelijk.
Dus gelukkig dat dit reservaat er is, want anders zou men overal vrij spel hebben.
In het begin staat inderdaad nog een zeer grote kooi waar je kan inwandelen (met Kwakken, Koereigers en Kleine Zilverreigers). Daar zaten vroeger nog meer soorten in, maar dat wordt nu volledig afgebouwd (tot alle soorten in deze grote volière zullen verdwenen zijn).
Voor je een oordeel velt, moet je zelf maar eens gaan kijken en misschien kan je er nog iets van leren voor het Molsbroek en de KM.
Feit is wel dat ze daar graag jagen. We maakten achteraf ook nog een wandeling rond St. Riquier (enkele tientallen km daar vandaan), en daar was een jager op een heuvelrug aan het schieten op alles wat daar passeerde (maar dat was niet zoveel, want buiten het reservaat zie je opvallend weinig vogels).
Terug naar boven Ga naar beneden
Peter Claus
Admin
Peter Claus


Aantal berichten : 303
Registration date : 11-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Emptyzo jan 07, 2007 6:58 pm

Ik weet het... Het zijn vooroordelen...

Maar die Franse 'topreservaten', ik heb het er toch niet voor... Ben al in Le Teich (Archachon, Bordeaux) geweest. Is precies een zoo...

De Camarque had als 'reservaat' ook weinig om het lijf... Nee, geef mij maar reservaten op Engels/Amerikaanse wijze!

Ik wil hier in België veel liever die kant uit!

Peter
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kalkensemeersen.be
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Emptyzo jan 07, 2007 9:04 pm

Nochtans zitten in de Baai van de Somme heel veel vogels zonder al te veel verstoring in het reservaat. Het publiek wordt mooi op de paden gehouden en betaalt mee aan de uitbouw. Door de prachtige kijkhutten zien ze alle vogels die er te zien zijn. En dat is volgens mij afgekeken van in Engeland, want daar zien heel wat reservaten er net zo uit. Het kan wel zijn dat het vroeger anders was, maar ik ben echt voorstander van dit soort reservaten waar de vogels rustig kunnen foerageren en de bezoeker toch alles kan zien. Het kostenplaatje is natuurlijk een andere zaak.

In de KM loop je nog altijd waar je wil - ik blijf op het pad om een zwaan of gans te fotograferen, maar iemand die wil gaat er tot vlakbij tot dat beest de lucht in gaat, telkens weer opneiuw. Ook jagers, wandelaars, mountainbikers, enz. lopen in de KM waar ze willen. Kijk maar eens wat dichter naar de Bourgoyen, net als de Baai van de Somme iets meer dan 200 ha - daar gebeurt ook wat! En er zit ook wat in de winter! Het kost natuurlijk geld.
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Emptyzo jan 07, 2007 9:39 pm

Over de bourgoyen gesproken: hebben jullie de nieuwe kijkhutten al gezien?
Zéér knap hoor!
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Emptyzo jan 07, 2007 9:46 pm

JAN schreef:
Over de bourgoyen gesproken: hebben jullie de nieuwe kijkhutten al gezien?
Zéér knap hoor!

Dat bedoelde ik - jammer dat ik die in de Baai van de Somme niet gefotografeerd heb.
Hier een fotootje van de website (maar de hutten zijn veel langer dan dit):

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Marque10

http://www.baiedesomme.org/
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Emptyzo jan 07, 2007 9:53 pm

JAN schreef:
Over de bourgoyen gesproken: hebben jullie de nieuwe kijkhutten al gezien?
Zéér knap hoor!

Die zijn idd de moeite hé JAN. Deze week eens gaan zien, alleen de vloer ligt er nog niet in ! Ondanks de ontbrekende vloer, toch pijlstaart (lifer voor mij), smient, slob-, krak- en wilde eend. Honderden kievitten, tureluur, wulp, buizerd, ... gezien. Het zal idd de moeite waard zijn als alles af is.

Dimi


Laatst aangepast door op zo jan 07, 2007 9:56 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Emptyzo jan 07, 2007 9:55 pm

Peter Claus schreef:
Ik weet het... Het zijn vooroordelen...

Maar die Franse 'topreservaten', ik heb het er toch niet voor... Ben al in Le Teich (Archachon, Bordeaux) geweest. Is precies een zoo...

De Camarque had als 'reservaat' ook weinig om het lijf... Nee, geef mij maar reservaten op Engels/Amerikaanse wijze!

Ik wil hier in België veel liever die kant uit!

Peter

Is de camargue de moeite niet als reservaat ? Wij gaan jaarlijks naar die streek, ik wou dit jaar eens vogels kijken ginder. Afrader ? Andere aanraders dan in die buurt ?

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Emptyma jan 08, 2007 7:22 am

Deze morgen trok ik de deur achter me dicht om brood te halen en werd op een vrolijk lied getrakteerd door een zanglijster !

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Emptyma jan 08, 2007 8:38 am

leparadisperdu schreef:


Is de camargue de moeite niet als reservaat ? Wij gaan jaarlijks naar die streek, ik wou dit jaar eens vogels kijken ginder. Afrader ? Andere aanraders dan in die buurt ?

Dimi

ik denk nochtans dat dat zeker wel de moeite is ...
Terug naar boven Ga naar beneden
erikroels
Zeearend
erikroels


Aantal berichten : 616
Leeftijd : 83
Registration date : 05-01-07

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Emptyma jan 08, 2007 11:38 am

Deze voormiddag, uitkijkend op het dorp hier (Kalken) een rondkuierende Zwarte Roodstaart, eerst aan het kerststalletje om dan rond de kerk te verdwijnen.

Zwarte Roodstaart overwinterd (normaal) in Zuid-Europa (boekje), heeft nog iemand soms rond deze tijd een ex. gezien?
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Emptyma jan 08, 2007 11:47 am

JAN schreef:
leparadisperdu schreef:


Is de camargue de moeite niet als reservaat ? Wij gaan jaarlijks naar die streek, ik wou dit jaar eens vogels kijken ginder. Afrader ? Andere aanraders dan in die buurt ?

Dimi

ik denk nochtans dat dat zeker wel de moeite is ...

Ik ook, maar Peter denkt er duidelijk anders over.

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Emptyma jan 08, 2007 5:30 pm

erikroels schreef:
Deze voormiddag, uitkijkend op het dorp hier (Kalken) een rondkuierende Zwarte Roodstaart, eerst aan het kerststalletje om dan rond de kerk te verdwijnen.

Zwarte Roodstaart overwinterd (normaal) in Zuid-Europa (boekje), heeft nog iemand soms rond deze tijd een ex. gezien?

Nog geen Zwarte Roodstaart gezien (en hij broedt hier ook elk jaar in onze tuin), wel veel ander vogelgekwetter 's morgens zo vroeg op het jaar.
Terug naar boven Ga naar beneden
Peter Claus
Admin
Peter Claus


Aantal berichten : 303
Registration date : 11-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Emptyma jan 08, 2007 7:48 pm

Zwarte roodstaart is een topper in de winter! Chique, Erik!

Ik heb zowel de Camarque als de Ebrodelta (noordoost-Spanje) gedaan en de Camarque vind ik echt arm aan vogels.

Ik kwam er maar één topplek tegen: Mas d'agon, de rest was poeierdroog en niks te zien.
OK, alle soorten waren aanwezig, maar in zeer lage aantallen in vergelijking met de Spaanse deltagebieden.

En met Flamingo's alleen ben ik niet content... Leg ik de lat te hoog? Misschien... Maar als vogelland kan Frankrijk me niet overtuigen zeker niet na enkele keren Extremadura, Ebro, Pyreneëen, Schotland, Lesbos, USA,...

Het beste wat ik in Frankrijk heb gezien is La Brenne! Ongetwijfeld het beste vogelgebied in een halve dagafstand van bij ons. Witwangstern, Purperreiger, Slangenarend, Griel, Koereiger, Roodkopklauwier, enz. in grote aantallen. EEN TOPPER!

Peter
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kalkensemeersen.be
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Emptyma jan 08, 2007 8:29 pm

is het nu een topper of een zwarte roodstaart die ge gezien hebt erik?
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Emptyma jan 08, 2007 8:30 pm

speciaal voor dimi (en de rest wie het interesseert)

http://www.vzwlagare.be/vwgforum/topic.asp?TOPIC_ID=1197&SearchTerms=camargue

vragen kunt ge dus daar ook altijd stellen
Terug naar boven Ga naar beneden
Peter Claus
Admin
Peter Claus


Aantal berichten : 303
Registration date : 11-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Emptyma jan 08, 2007 8:37 pm

Ik ben in april 2005 in de Camarque geweest en heb wel veel toppers gezien (zoals Reuzenstern (GRR!), Kleine trap, Zwarte Ibis, enz...)

Maar tzijn er zo weinig... Als je toch tot zuid-frankrijk bolt, rij dan even door tot voorbij Barcelona! Daar tref je de Ebrodelta aan en dat veel straffer!

Honderden Ralreigers, Purperkoet, Lachstern, duizende Adouins meeuwen, Dunbekmeeuwen, Kleine Kortteenleeuwerik, Vorkstaartplevier, moorse nachtzwaluw op het strand tussen de zonnebaders, enz...

Da telt!

Peter
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kalkensemeersen.be
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Emptyma jan 08, 2007 9:13 pm

Peter Claus schreef:
Maar tzijn er zo weinig... Als je toch tot zuid-frankrijk bolt, rij dan even door tot voorbij Barcelona! Daar tref je de Ebrodelta aan en dat veel straffer!
Peter

Van de Camargue naar Barcelona zijn het nog bijna 500 km en dan nog eens 150 naar de Ebrodelta (of toch nog zeker 600 km verder of heen en terug ruim over de 1000 km - je zal de vrouw en de kinderen horen in de auto).

kobra
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Emptydi jan 09, 2007 7:16 am

kobra schreef:
Peter Claus schreef:
Maar tzijn er zo weinig... Als je toch tot zuid-frankrijk bolt, rij dan even door tot voorbij Barcelona! Daar tref je de Ebrodelta aan en dat veel straffer!
Peter

Van de Camargue naar Barcelona zijn het nog bijna 500 km en dan nog eens 150 naar de Ebrodelta (of toch nog zeker 600 km verder of heen en terug ruim over de 1000 km - je zal de vrouw en de kinderen horen in de auto).

kobra

Idd drunken

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Emptydi jan 09, 2007 7:17 am

JAN schreef:
speciaal voor dimi (en de rest wie het interesseert)

http://www.vzwlagare.be/vwgforum/topic.asp?TOPIC_ID=1197&SearchTerms=camargue

vragen kunt ge dus daar ook altijd stellen

Thx JAN

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
Peter Claus
Admin
Peter Claus


Aantal berichten : 303
Registration date : 11-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Emptydi jan 09, 2007 7:21 am

Mannen,

Ga eerst allemaal eens naar de Camarque, vergaap je aan de flamingo's, koereigers en slangenarenden en ga daarna eens naar Spanje vogels kijken...

Ik krijg wel gelijk... (Miljaar dit klinkt pretentieus!)

Alle gekheid op een stokje: ik beloof jullie een uitgebreid verslag van m'n nakende reis naar Extremadura. Ik doe jullie watertanden...

Very Happy

Peter
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kalkensemeersen.be
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Emptydi jan 09, 2007 7:33 am

Peter Claus schreef:
Mannen,

Ga eerst allemaal eens naar de Camarque, vergaap je aan de flamingo's, koereigers en slangenarenden en ga daarna eens naar Spanje vogels kijken...

Ik krijg wel gelijk... (Miljaar dit klinkt pretentieus!)

Alle gekheid op een stokje: ik beloof jullie een uitgebreid verslag van m'n nakende reis naar Extremadura. Ik doe jullie watertanden...

Very Happy

Peter

Zal ik deze zomer zeker eens doen, ...
We kijken wel al vol spanning uit naar je avonturen "ginderachter" ... Wink !

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Emptydi jan 09, 2007 7:25 pm

Vandaag op de middag eens gestopt aan Blokkersdijk en Verrebroek.
De "gewone" soorten zoals daar zijn krak-, tafel-, kuif-, wilde en slobeend, dodaars, grauwe gans, knobbelzwaan, meerkoet, ... allemaal in grote getale. Daarbovenop 2 bruine kiekendieven (m & f).

Als kers op de taart :

- 1 kleine zilverreiger in Verrebroek
- 4 nonnetjes (3 mannetjes en 1 vrouwtje) in Verrebroek
- 3 brilduikers (1 mannetje en 2 vrouwtjes) in Verrebroek
- 5 grote zaagbek (3 mannetjes en 2 vrouwtjes) Blokkersdijk

Een mooi resultaat toch ? Zijn daar soorten bij die de moeite waard zijn om ergens te melden (behalve hier dan hé ... Wink) ? Zo ja, waar dan ?

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
Peter Claus
Admin
Peter Claus


Aantal berichten : 303
Registration date : 11-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Emptydi jan 09, 2007 8:55 pm

In de Kalkense meersen gaan we voor die waarnemingen uit ons dak, maar voor linkeroever eigenlijk niets superbijzonder.

Je kan je waarnemingen melden aan Natuurpunt via:

http://www.vogelwerkgroepvlaanderen.be

of de Natuurpunt Vogellijn:

http://www.natuurpunt.be/default.asp?ID=159


Peter
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kalkensemeersen.be
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Emptydi jan 09, 2007 11:00 pm

Peter Claus schreef:
En met Flamingo's alleen ben ik niet content... Leg ik de lat te hoog? Misschien... Maar als vogelland kan Frankrijk me niet overtuigen zeker niet na enkele keren Extremadura, Ebro, Pyreneëen, Schotland, Lesbos, USA,...
Je bent Costa Rica en Ecuador nog vergeten Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 4 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Leuke vogelwaarnemingen
Terug naar boven 
Pagina 4 van 40Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 22 ... 40  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Leuke insectenwaarnemingen
» Overige geleedpotigen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Vogelwaarnemingen-
Ga naar: