Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Wilde Bijen

Ga naar beneden 
+9
Walle
Sdry
erikroels
Lucgast
Zwammer
Toon
Wes
kobra
wouter
13 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4 ... 11 ... 19  Volgende
AuteurBericht
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 3 Emptydo mei 17, 2012 9:33 pm

Vandaag de eerste Boomhommel van het jaar hier bij ons (met dank aan Hans Claes voor determinatie).

Wilde Bijen - Pagina 3 Boomhommel1160512

Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Wilde Bijen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 3 Emptyzo mei 20, 2012 7:25 am

Het is al een paar weken dat ik deze wilde bij observeer.
Ze vliegt regelmatig aan en af in een klein gaatje van ons huis.
Heb mij eens opgesteld om ze te fotograferen en dit is het resultaat.
Ze kruipt achteruit uit het gaatje, wel koddig om te zien... Very Happy
Ik ken deze wilde bij niet...
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? scratch
Luc
Wilde Bijen - Pagina 3 465eec38
Wilde Bijen - Pagina 3 Eddf31fe
Wilde Bijen - Pagina 3 514ad072
Wilde Bijen - Pagina 3 Bc1ab40d
Wilde Bijen - Pagina 3 A5868aa1
Wilde Bijen - Pagina 3 99ef17cd
Wilde Bijen - Pagina 3 8144eeef
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 3 Emptyzo mei 20, 2012 11:29 pm

Rosse metselbij?
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 3 Emptyvr mei 25, 2012 8:01 am

Weer een nieuwtje voor de KM - de Asbij.
Deze staat bij ons in het rood aangeduid (zeldzaam?) - elders algemeen.
Nog maar tweede waarnemlng van deze soort in ons afdelingsgebied.

Wilde Bijen - Pagina 3 Asbij

Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Wilde Bijen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 3 Emptywo mei 30, 2012 11:31 pm

Zelf geprobeerd hoor, maar niet gevonden, iemand een idee?

Wilde Bijen - Pagina 3 7304296896_291bd2a1cf_z
Bij 2 by wpoelman, on Flickr

Wilde Bijen - Pagina 3 7304297838_f7f9e9ef18_z
bij by wpoelman, on Flickr

Is toch wel degelijk bij en geen zweefvlieg hé?
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Wilde Bijen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 3 Emptydo mei 31, 2012 1:48 am

Lijkt mij op een puntbijvlieg, maar de gele vlekken op de flanken ontbreken .
Maar bij sommige determinaties zijn deze typische vlekken niet aanwezig. http://waarnemingen.be/soort/photos/7895
Maar ik denk dus eerder aan een zweefvlieg dan een wilde bij. (Behoort bij de vliegen en muggen categorie op waarnemigen)
Op waarnemigen onzeker zetten en afwachten wat de experts ervan zeggen...
Eventueel eens plaatsen op het Belgische of Nederlandse forum...
Luc

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 3 Emptydo mei 31, 2012 4:50 pm

Wes schreef:
Is toch wel degelijk bij en geen zweefvlieg hé?
Is het een bij, een wesp of een zweefvlieg - daarover interessante vergelijking op de website van Natuurpunt:
http://www.natuurpunt.be/nl/is-het-een-bij-een-wesp-of-een-zweefvlieg_2272.aspx

Bij deze hierboven zijn de antennes dus te kort om een bij te kunnen zijn, enz.
Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 49
Registration date : 12-10-06

Wilde Bijen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 3 Emptyza jun 09, 2012 4:43 pm

Vandaag een nieuw bijtje in de tuin: Gewone kegelbij, vrij algemeen, maar eerste waarneming in de streek. Fouragerend op een Geranium cultivar in de tuin.

mvg

Wouter
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 3 Emptyza jun 16, 2012 12:58 pm

De eerste bijenwandeling met Jens D'Haeseleer is ondertussen al bijna twee maand geleden.
Het weer zat toen niet echt mee, maar we hebben nog geluk gehad die dag, want elders gaan er ook cursussen door en daar was het veel minder.
Jens heeft er toen nog enkele meegenomen om thuis te determineren en hier is dan het lijstje van de eerste bijenwandeling in de Warandeduinen (21 april 2012):
- Witbaardzandbij - Andrena barbilabris
- Roodbuikje - Andrena ventralis
- Zilveren Zandbij - Andrena argentata
- Grijze Zandbij - Andrena vaga
- Akkerhommel - Bombus pascuorum
- Aardhommel - Bombus terrestris
- Roodharige Wespbij - Nomada lathburiana
- Bleekvlekwespbij - Nomada alboguttata

Deze namiddag benieuwd naar wat we gaan te zien krijgen op de 2de bijenwandeling.
Daar zullen wellicht enkele nieuwe soorten bijkomen voor de KM...
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Wilde Bijen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 3 Emptyza jun 16, 2012 8:42 pm

Welke langharige bij zou dit kunnen zijn? Zat vandaag in de jas van mijn zoon affraid
Kan niet direct thuisbrengen...
Luc
Wilde Bijen - Pagina 3 20f41d3a
Wilde Bijen - Pagina 3 0d2dc1e5
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 3 Emptyza jun 16, 2012 9:23 pm

Lucgast schreef:
Welke langharige bij zou dit kunnen zijn? Zat vandaag in de jas van mijn zoon affraid
Kan niet direct thuisbrengen...
Luc
Wilde Bijen - Pagina 3 20f41d3a
Wilde Bijen - Pagina 3 0d2dc1e5
Mooi!
Ik denk dat we die deze namiddag ook gezien hebben op de bijenwandeling - de Pluimvoetbij.
Maar ik kan er even goed naast zitten, want niet simpel, al die bijtjes.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 3 Emptydo jun 21, 2012 10:56 pm

Op het eerste stuk van de bijenwandeling hebben we meer dan een uur aan de Scheldedijk gestaan op zoek naar bijen, maar vooral hommels gevonden.
Vandaag ben ik daar weer gaan kijken en ik zag wel een bijtje zitten op een gele bloem.
Het blijkt - na determinatie van Joost Reyniers, één van de drie bijenadministratoren - een wijfje van de Tronkenbij te zijn.
Niet gezien op de bijenwandeling en nog maar de 2de waarnemiing in ons gebied en eerste met bewijsfoto.
De andere waarneming dateert al van exact 7 jaar + 1 dag geleden (20 mei 2005) van Wouter.

Wilde Bijen - Pagina 3 Tronkenbijwijfje210612
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 3 Emptyza jul 21, 2012 11:03 am

timestop schreef:
En weet iemand welke deze is.
Soms was ze aan het zweven zoals een zweefvlieg.

Wilde Bijen - Pagina 3 Dsc8245a

Gr timestop
timestop schreef:
Het is volgens Joost Reyniers de Grote Wolbij.
Dus een bij ipv een zweefvlieg.
Zo dat weten we ook weer.

Gr timestop
Deze GROTE WOLBIJ dus verplaatst naar de "wilde bijen".
Hier werd deze nog mar twemaal gezien in de streek.
Vorig jaar had Wouter er eentje in zijn tuin, maar daar zijn jammer genoeg geen foto's van.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 3 Emptyzo jul 22, 2012 10:58 am

Niet zoveel bijen gisteren op de bijenwandeling - wel een redelijk aantal honingbijen enkel soorten hommels.
Ook een Tronkenbij, maskerbij spec. en een groefbij spec. (Lasioglossum).

Maar Joeri Cortens was op en vochtig stukje vooral op zoek naar wederik en de kattenstaart om de Gewone Slobkousbij en de Kattenstaartdikpoot te vinden.
Dat leek een hele tijd op een mission impossible.
Maar na lang zoeken kwam Sdry dan toch met de Slobkousbij aandraven - gevonden op wederik cheers

Wilde Bijen - Pagina 3 Gewoneslobkousbij210712

En helemaal op het einde, op de terugweg, vond er dan toch nog iemand op kattenstaart een Kattenstaartdikpoot, dus mission accomplished en we mochten allemaal naar huis cheers

Wilde Bijen - Pagina 3 Kattenstaartdikpoot2107
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Wilde Bijen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 3 Emptywo jul 25, 2012 10:30 pm

Een bijtje die vandaag in een gat van onze erker binnenging...
Moet er een nest hebben, want kwam geregeld weer.
Iemand en idee welke bij dit is? scratch
Luc
Wilde Bijen - Pagina 3 51afda32
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Wilde Bijen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 3 Emptydo jul 26, 2012 6:25 am

Blijkt een Geelgerande tubebij (Stelis punctulatissima) te zijn volgens Joris Reyniers.
Heeft volgende opmerking bijgeschreven: "een koekoeksbij van een aantal soorten. Ik ben benieuwd welke gastvrouw ze daar op het oog heeft. groeten, Joost"
Kan iemand dat verklaren? Ik heb verder gelezen dat de "mannetjes overnachten met meerdere exemplaren in de nestgangen. Heeft meerdere gastheren met als grote voorkeur de Grote wolbij (Anthidium manicatum)" study
Dus als ik het goed begrijp gaan deze bijen s'nachts slapen samen met andere soorten...
Of als we de technieken van een koekoek erbij halen, leggen ze hun broedsel in andere nesten! scratch
Ik heb in hetzelfde gat van de erker in het voorjaar een andere bij gespot...
Zal eens moeten teruggaan naar mijn waarnemingen om te weten welke soort er zat...
Zeer boeiend!!!!! Idea
In ieder gaval terug een eerste melding van deze bij in ons gebied... cheers
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Wilde Bijen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 3 Emptydo jul 26, 2012 6:32 am

Was een Rosse metselbij en reeds op vorige pagina van het forum de foto's geplaatst + benoemd door Kobra en goedgekeurd op waarnemingen: http://waarnemingen.be/waarneming/view/68629621?_popup=1
Interessnt!
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Wilde Bijen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 3 Emptydo jul 26, 2012 6:57 am

En een beetje verder surfend, vond ik het antwoord in de grote encyclopedia "Wiki":
Koekoeksbijen
De familie van Apoidea kent ook enkele geslachten die wat betreft de voortplanting parasiteren op andere solitaire bijen (broedparasitisme). Zij leggen een ei in het nest van een andere solitaire bij. We noemen ze koekoeksbijen of koekoekshommels. Enkele voorbeelden van die geslachten: bloedbijen, kegelbijen, viltbijen en wespbijen[1]. Dit laatste geslacht kent een paar soorten die veel op wespen lijken om zo aan roofdieren te ontsnappen, ook wel mimicry genoemd.
Van deze koekoeksbijen (en -hommels) bestaan er diverse soorten. Deze soorten hebben het vermogen om stuifmeel te verzamelen en nesten te bouwen verloren en zijn daardoor aangewezen op reeds bestaande nesten en broedsel. Daar zij op bijen en hommels parasiteren, zal het aantal fluctueren en (zoals dat bij het bestudeerde verschijnsel bij de hazen en vossen) een stijging en daling vertonen. Dat wil zeggen: stijgt het aantal bijen en hommels, dan zullen ook de koekoeksvormen gaan stijgen en omgekeerd.
Het is ook lang niet altijd zo dat een koekoeksbij zich toegang verschaft, een eitje deponeert en wegvliegt. De Nomada-soorten (hun naam zegt het al) zijn rondtrekkende solitaire bijen die eruit zien als wespen, de zogenaamde wespbijen. Zij speuren laagvliegend naar de nesten van bijvoorbeeld een Andrena-soort (een solitaire zandbij). Wanneer dan Andrena vertrok om nieuw materiaal te verzamelen, kroop Nomada in haar nest. Waarnemers zagen de Andrena rustig wachten tot Nomada klaar was met het leggen van haar eitjes in het nest. Een ander geval laat zien dat de solitaire bij opgewonden werd van het zien van de parasiet en deze onmiddellijk verdreef. Waarna deze uiteraard na een korte tijd het nog een keertje probeerde. Men heeft gezien dat er bij een nest van een hardwerkende solitaire bij, zich een drietal koekoeksbijen ophielden die rustig wachtten tot de bij vertrok.

Weer bijgeleerd en ga die gaten tijdens onze zomerse BBQ's beter in het oog houden sunny
Mijn gasten vroegen zich weer af: waar is den dienen mee bezig! scratch
Prettig gestoord, maar wreed plezant Very Happy
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Wilde Bijen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 3 Emptydo jul 26, 2012 8:58 am

Lucgast schreef:
Mijn gasten vroegen zich weer af: waar is den dienen mee bezig! scratch
Prettig gestoord, maar wreed plezant Very Happy
Luc
Zo is 't, man !! Razz Razz Razz
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 3 Emptyvr jul 27, 2012 12:13 am

Lucgast schreef:
Blijkt een Geelgerande tubebij (Stelis punctulatissima) te zijn volgens Joris Reyniers.
Heeft volgende opmerking bijgeschreven: "een koekoeksbij van een aantal soorten. Ik ben benieuwd welke gastvrouw ze daar op het oog heeft. groeten, Joost"
Kan iemand dat verklaren? Ik heb verder gelezen dat de "mannetjes overnachten met meerdere exemplaren in de nestgangen. Heeft meerdere gastheren met als grote voorkeur de Grote wolbij (Anthidium manicatum)" study
Dus als ik het goed begrijp gaan deze bijen s'nachts slapen samen met andere soorten...
Of als we de technieken van een koekoek erbij halen, leggen ze hun broedsel in andere nesten! scratch
Ik heb in hetzelfde gat van de erker in het voorjaar een andere bij gespot...
Zal eens moeten teruggaan naar mijn waarnemingen om te weten welke soort er zat...
Zeer boeiend!!!!! Idea
In ieder gaval terug een eerste melding van deze bij in ons gebied... cheers
Luc
Leuke soort - zal die gaten ook wat meer in de gaten moeten houden scratch
Terug naar boven Ga naar beneden
Sdry
Watersnip



Aantal berichten : 194
Leeftijd : 38
Localisation : Sint-Jans-Molenbeek
Registration date : 29-03-07

Wilde Bijen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 3 Emptyma aug 06, 2012 12:38 pm

Het heeft even geduurt want ik had hulp nodig, maar ik heb blijkbaar in oud smetlede ook een vrouwtje rosse kegelbij gevangen (en terug losgelaten), dit is een zeldzame soort !

http://waarnemingen.be/waarneming/view/70072059

Wilde Bijen - Pagina 3 3694409
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Wilde Bijen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 3 Emptyma aug 06, 2012 8:00 pm

Tof zeg, terug een koekoek!
Chique waarneming!
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 3 Emptyvr aug 24, 2012 9:29 am

Zou tseef dankzij het "Kalkense-meersenforum" nu ook de smaak van de kriebelbeestjes te pakken gekregen hebben?

Deze vraag gevonden: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=201120.0

Blijkt al niet simpel te zijn, want tseef dacht eerst een Sluipwesp te hebben, maar blijkt een bij te zijn en heeft deze ingegeven als een onzekere Gewone Dwergzandbij (en daarvan wordt er de laatste jaren met foto geen enkele meer goedgekeurd), maar een andere Hollander maakt er een Groefbij spec. van.

http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/70760269
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 3 Emptydo sep 27, 2012 6:44 pm

Vandaag een natuurbericht over de Klimopbij: http://www.natuurbericht.be/?id=9327&Eid=10029

Die komt alleen voor op klimop... als die bloeit, dus NU!

Tot nu toe nog maar één waarneming hier bij ons, in 2008 aan de rand van het kerkhof: http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/40304608

Met al die cursisten van de cursus "wilde bijen" - wie ziet hier de eerste van 2012 Question
Er staat nu overal bloeiende klimop, dus moet toch mogelijk zijn er eentje te vinden.

Op onze bloeiende klimop al van alles gezien, maar nog geen bijen Sad
Blijven kijken!
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 3 Emptyma dec 17, 2012 4:57 pm

Ik heb mijn eindejaarscadeau al besteld bij Natuur.winkel...

De Nederlandse bijen
Na lang wachten verscheen zopas het boek 'De Nederlandse bijen', het elfde deel in de reeks Natuur in Nederland. Dit boek bevat een atlas van de bijen van Nederland, minstens een foto en een korte soortbeschrijving van elke soort. Het boek bevat geen volledige determinatietabel voor alle bijensoorten, maar wel voor de genera van o.a. de wespbijen, behangersbijen en tubebijen. Dit schitterende boek is nu al een klassieker, een must have voor iedereen met een hart voor bijen!
Het boek is verkrijgbaar bij de Natuur.winkel. Het kost voor Natuurpunt leden is 45 €, voor niet-leden 50 €.

Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Wilde Bijen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 3 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Wilde Bijen
Terug naar boven 
Pagina 3 van 19Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4 ... 11 ... 19  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Wilde bijen en wespen 2006
» Wilde Zwaan
» Petities
» Meer bijen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Andere natuurwaarnemingen-
Ga naar: