Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Wilde Bijen

Ga naar beneden 
+9
Walle
Sdry
erikroels
Lucgast
Zwammer
Toon
Wes
kobra
wouter
13 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11 ... 19  Volgende
AuteurBericht
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Wilde Bijen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 4 Emptyma dec 17, 2012 6:21 pm

Slim, uwen nieuwjaar zelf aanschaffen! Geen verrassingen! Very Happy Very Happy Very Happy
Ben ook al bezig met de "extension tubes" die eigenlijk onder de kerstboom zouden moeten liggen nu...
Maar al volop van aan het genieten! cheers
Ga terug inpakken en onder den boom leggen binnenkort! santa
Anderzijds goed boek om ons raad te geven bij de bijtjes deze zomer! study
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 4 Emptyzo jan 13, 2013 3:46 pm

De cursus "wilde bijen" heeft heel wat nieuwe waargenomen soorten opgeleverd voor ons afdelingsgebied.
Hopelijk kunnen alle cursisten die theorie in 2013 in de praktijk brengen en wordt 2013 nog beter Exclamation

Wilde Bijen - Pagina 4 Toplijstbijenwespenmier
Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 49
Registration date : 12-10-06

Wilde Bijen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 4 Emptyma maa 04, 2013 4:10 pm

Vandaag de eerste Aardhommels en Honingbijen.

Ondertussen is 1/3 van mijn wilde bijenkast al gevuld met riet en andere holle stengels en kunnen de wilde bijtjes ook beginnen...
Het meeste werk is nu nog de gaatjes boren in de stenen en boomschijven in verschillende diameters.

mvg

Wouter
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 4 Emptyma maa 04, 2013 11:46 pm

Ik had er ook nog eentje willen maken, maar zal mij al moeten reppen om nog voor de solitaire bijen te zijn.

We kijken er al naar uit, naar jouw bijenwaarnemingen, Wouter.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 4 Emptydi maa 05, 2013 8:56 pm

wouter schreef:
Vandaag de eerste Aardhommels en Honingbijen.

Ondertussen is 1/3 van mijn wilde bijenkast al gevuld met riet en andere holle stengels en kunnen de wilde bijtjes ook beginnen...
Het meeste werk is nu nog de gaatjes boren in de stenen en boomschijven in verschillende diameters.

mvg

Wouter
AardhommelS en HoningbijEN Shocked
Hier vandaag nog maar één enkele Honingbij - en dat bij 17 graden.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 4 Emptydo maa 28, 2013 2:48 pm

Meer dan een maand later dan normaal, maar vandaag hier in de tuin eindelijk mijn eerste Gehoornde Metselbijen.
En het zijn er plotseling veel, ook al is het nog niet echt warm, maar de zon schijnt en die beesten kunnen niet blijven wachten.

Het betreft deze waarneming - op deze foto een mannetje:
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/74581887
Gehoornde Metselbij - Osmia cornuta gezien op 2013-03-28 Slekkebeken

Wilde Bijen - Pagina 4 4518578
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 4 Emptydo maa 28, 2013 2:50 pm

Normaal moesten de Rosse Metselbijen hier ook al enkele weken zijn, zoals vorig jaar nog te lezen was in een Natuurbericht - er zijn geen zekerheden meer met dit weer scratch

De meest algemene metselbijen in ons land zijn de Gehoornde metselbij (Osmia cornuta) en de Rosse metselbij (Osmia rufa). Beide hebben ze rossige en zwarte haren. Toch zijn er enkele opvallende verschillen. De Gehoornde metselbij vliegt in principe al vanaf eind februari, heeft een pikzwarte kop en borststuk en een felros gekleurd achterlijf. Ze kan tot anderhalve centimeter groot worden. De Rosse metselbij vliegt vanaf begin maart, heeft een zwarte kop en ‘poepje’ en rosse haren op het borststuk en het eerste deel van het achterlijf. Ze is iets kleiner en wordt slechts 12 mm lang. Mannetjes van beide soorten hebben een grijze of witte ‘baard’ op de voorkant van de kop.

http://www.natuurbericht.be/?id=7936
Terug naar boven Ga naar beneden
Walle
Kwartelkoning
Walle


Aantal berichten : 325
Registration date : 06-01-13

Wilde Bijen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 4 Emptyza maa 30, 2013 1:09 am

Oei, dringend tijd om eens een paar hotelletjes te maken!
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 4 Emptyza maa 30, 2013 7:20 am

Ze beginnen de gaten nu al snel te vullen, maar voor de Rosse en alle andere ben je nog op tijd (want zij zijn veel later dan anders).
Haast je langzaam Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
Walle
Kwartelkoning
Walle


Aantal berichten : 325
Registration date : 06-01-13

Wilde Bijen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 4 Emptyza maa 30, 2013 11:31 am

Maakt het uit in welke windrichting de holletjes zitten?
Terug naar boven Ga naar beneden
Sjacky
Slobeend
Sjacky


Aantal berichten : 67
Registration date : 06-01-13

Wilde Bijen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 4 Emptyza maa 30, 2013 7:03 pm

Best Zuid/Oost dacht ik, vooral warmte en afwezigheid van slagregen is belangrijk
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 4 Emptyzo maa 31, 2013 1:06 pm

Walle schreef:
Maakt het uit in welke windrichting de holletjes zitten?
Zeker in de zon - bij mij hier min of meer naar het zuid(oosten) gericht en met groot succes.
Terug naar boven Ga naar beneden
Sdry
Watersnip



Aantal berichten : 194
Leeftijd : 38
Localisation : Sint-Jans-Molenbeek
Registration date : 29-03-07

Wilde Bijen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 4 Emptyma apr 01, 2013 5:49 pm

Toch ook opletten dat het niet te warm kan worden. Zaterdag op de jaarvergadering van Aculea (bijenwerkgroep) was er iemand die vertelde hoe zijn bijenhotel in volle zon hing, waardoor er al bijen aan het uitkomen waren maar niets te eten vonden in de buurt (en doodgingen).

Hier vandaag ook gehoornde metselbij in de tuin gevonden, eerste gekende tuinsoort naast honingbij sins ik op bijen ben beginnen letten Smile

Trouwens, voor wie interesse heeft, er is 14 april een bijenwandeling in Zottegem.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 4 Emptyma apr 01, 2013 6:03 pm

Sdry schreef:
Toch ook opletten dat het niet te warm kan worden. Zaterdag op de jaarvergadering van Aculea (bijenwerkgroep) was er iemand die vertelde hoe zijn bijenhotel in volle zon hing, waardoor er al bijen aan het uitkomen waren maar niets te eten vonden in de buurt (en doodgingen).

Hier vandaag ook gehoornde metselbij in de tuin gevonden, eerste gekende tuinsoort naast honingbij sins ik op bijen ben beginnen letten Smile

Trouwens, voor wie interesse heeft, er is 14 april een bijenwandeling in Zottegem.
Ik was al een jaartje bezig voor de cursus - mijn eerste bijen gefotografeerd op 24 maart 2011: een Gewone Sachembij, een Rosse Metselbij en nog enkele Zandbijen spec.

En nu zijn wel al een week later en heb ik alleen nog maar de Gehoornde Metselbij, een Honingbij en een eenzame hommel gezien.

Vandaag in het Hageven (Neerpelt) geweest - zeer veel zandhoopjes van zandbijen gezien, maar slechts één eenzame bij (veel zon, maar een bijtende noordoostenwind).
Ze hebben daar in het natuurcentrum ook een bijenhotel en een aantal kasten, maar zelfs op het zonnigste moment was daar nog geen enkele Metselbij te zien.
Die stond meer in open terrein en ving veel koude wind - bij mij hangt dat hier aan een muur op het zuiden en dat zal toch ook heel wat warmer zijn.

Hier is wel voedsel genoeg voor een aantal soorten - zeer veel wilgenkatjes, maar daar is nu nog geen enkele bij te zien.
Terug naar boven Ga naar beneden
Sdry
Watersnip



Aantal berichten : 194
Leeftijd : 38
Localisation : Sint-Jans-Molenbeek
Registration date : 29-03-07

Wilde Bijen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 4 Emptyma apr 01, 2013 6:15 pm

Ik had daarnet in t Aalmoezenierbos in Gontrode/Melle zwart-rosse zandbij, mogelijk vroege zandbij & vroege wespbij. Was onder andere door daar vorige jaar die bijen te zien (en ze niet te kunnen determineren) dat ik die cursus heb gedaan. Hier in de omgeving nog niet veel bloeiende wilgens gevonden, die zijn echt wel de hotspot voor wilde bijen momenteel/binnekort.

Is er al iemand naar "de zandbergen" gaan zien ? (ik vergeet altijd wat de echte naam van dat gebied is). Wou ik ook nog doen, maar te weinig tijd vandaag.

Ik heb t als persoonlijk doel gesteld dit jaar toch te minste alle geslachten te kunnen onderscheiden en wat makkelijke soorten.
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Wilde Bijen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 4 Emptydo apr 04, 2013 1:41 pm

Hotel "Chez Lucgast" klaar... (De ruwbouw toch...) cheers
Wat pijpkes van de bamboe, een 3tal bakstenen, zuidoost gericht, onder afdakske, stevig aan tuinhuis gemonteerd, moet kunnen om enkele bewoners te lokken...
Wat zou er nog ontbreken om de wilde bijen in ons hotel te laten verblijven? scratch
Luc

Wilde Bijen - Pagina 4 A48e360b2077edfd82422c26834f5bdc
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 4 Emptydo apr 04, 2013 5:22 pm

Ben er ook aan begonnen, maar nog lang niet klaar, want wordt een echte beestentoren - niet alleen voor bijen, maar ook voor hommels, egels, salamanders, egels, vlinders, vogels, enz.

Onderaan een opening voor egels en ook enkele omgekeerde bloempotten met ingangen voor o.a. hommels; opzij tussen de stenen plaats voor salamanders, padden, pissebedden, duizend- en miljoenpoten, enz.
Daarboven dan stengels van braam en framboos (riet ben ik nog bezig) voor de wilde bijen.
En de rest daarboven (nog enkele verdiepingen) volgt nog.

Wilde Bijen - Pagina 4 Bijentoren
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 4 Emptydo apr 04, 2013 8:15 pm

Deze aardhommelkoningin had het lastig - na een tijdje toch opgevlogen naar de wilgenkatjes.

Het betreft deze waarneming:
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/74767301
Aardhommel - Bombus terrestris gezien op 2013-04-04 Slekkebeken

Foto's:
Wilde Bijen - Pagina 4 4547936

Wilde Bijen - Pagina 4 4547938
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 4 Emptyvr apr 05, 2013 2:53 pm

En de beestentoren begint stilaan vorm te krijgen.

Wilde Bijen - Pagina 4 Bijentoren050413
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 4 Emptyvr apr 05, 2013 2:55 pm

Heb nu ook nog vlierstokjes gebruikt, want naar het schijnt zouden de bijen ook zelf graag nog wat werk hebben en het merg er zelf uithalen.

Stenen niet volledig tegen elkaar, want gaten tussen de stenen zouden ook goed zijn voor lieveheersbestjes en oorwormen.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 4 Emptyvr apr 05, 2013 3:00 pm

Rechts boven op de foto zie je de "oude" bijenkast hangen - de laatste jaren zeer succesvol geweest en de laatste dagen vooral bezocht door een eersteling: enkele tientallen Gehoornde metselbijen.

En links boven, in de druivelaar, zit een merelwijfje te broeden. Die is ons gewoon, ook al nest van de vorige jaren, want we hebben daar de laatste dagen vlak voor haar neus heel wat hout gehakt en nu ook die toren gebouwd. Ze is de hele tijd op het nest blijven zitten.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 4 Emptyza apr 06, 2013 9:49 am

Ben nog op zoek naar enkele leemblokken - iemand een tip Question
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Wilde Bijen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 4 Emptyza apr 06, 2013 10:17 am

Gisteren eens zitten bespreken met wat maten hier in Voeren...
Zie dat je boomstamekes bezigt, enkele gaten in boren voor eventuele andere bewoners.
Ga ook een recept krijgen om de gatjes dicht te metsen.
Zal wel doorgeven...
Leemblokken (of ITONG blokken) zijn inderdaad een goed idee omdat ze zeer poreus zijn en de biekes zelf gaten kunnen maken!
Curieus of dat alles wat ga geven....
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 4 Emptyza apr 06, 2013 10:44 am

Ga eens kijken of ik aan enkele ytong-blokken kan geraken.

Zie bij de meeste bijenhotels dat daar boomstammen gebruikt worden waar de gaten in de afgezaagde kant met de jaarringen gemaakt worden.
Dat is het gemakkelijkst, maar heb al gelezen dat het beter is de stammen rechtop te zetten en in de zijkant (in de schors) gaten te maken, want zo is het ook in de natuur en dat zou in het gat minder loshangende stukjes hout (dus gladdere binnenkanten) geven zodat er minder kans is op beschadigen van de vleugels van de bijen.
Hardere houtsoorten zoals eik en beuk zijn eigenlijk beter, maar die heb ik hier momenteel niet ter beschikking.

Wat de stokjes betreft - daar probeer ik braam, framboos, vlier en riet uit.

Eens kijken wat het allemaal opbrengt en zien wat het beste resultaat geeft.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 4 Emptyzo apr 07, 2013 12:52 pm

Eindelijk is het zover - gezoem in de tuin van tientallen (honderden?) honingbijen in onze wilgenkatjes.

Dat maakt een mens nu gelukkig - de zon schijnt en het is lente.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Wilde Bijen - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen - Pagina 4 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Wilde Bijen
Terug naar boven 
Pagina 4 van 19Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11 ... 19  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Wilde bijen en wespen 2006
» Wilde Zwaan
» Petities
» Meer bijen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Andere natuurwaarnemingen-
Ga naar: